Yin Yoga

Fascia houdt ons lichaam bij een, het zorgt dat onze botten met elkaar in contact blijven en dat we niet als een pudding in elkaar zakken. Dit bindweefsel stimuleren we door een houding langduri aan te nemen namelijk 2-5 minuten. We gebruiken zo min mogelijk onze spieren. Doordat de houdingen voornamelijk op de grond worden uitgevoerd kunnen we ons aan de houding overgeven. Hierdoor worden onze banden, gewrichten en ligamenten soepel en kunnen we gemakkelijker door het leven.

Yin yoga heeft een meditatief aspect heeft. Door namelijk een tijd een houding aan te nemen, hebben we alle tijd om ons lichaam zowel lichamelijk als geestelijk te leren (her)ontdekken. Ons lichaam vraagt om aandacht en wij gaan er met onze aandacht heen.  Dingen die we meegemaakt hebben in ons leven slaat zich op in ons lichaam. We worden stram of stijf. Door om met aandacht weer naar ons lichaam en gevoel te gaan, kunnen we blokkades leren herkennen, erkennen en loslaten. Hierdoor ontstaat ruimte en zowel geestelijk als lichamelijk: We activeren het zelf herstellend vermogen van het lichaam. Yin yoga is voor iedereen en het gaat er niet om hoe mooi je in de houding komt maar of je je kunt ontspannen in de houding waarin je zit. De grens is laagdrempelig en er wordt per individu gekeken omdat elk lichaam weer anders is.

Wees stevig als een berg en beweeglijk als een rivier